Leerlingenprofiel
Leerlingen verlaten Het Schoter met specifieke vaardigheden die hen grote voordelen biedt bij hun verdere leven.
Niveau
Het Schoter is voor leerlingen voor:
- mavo, havo en vwo;
- Sportief talent in zgn. sportklassen;
- Tweetalig onderwijs op vwo.
Kennis
De leerling heeft basiskennis van:
- de Nederlandse taal;
- het werken met computers.
Specifieke kenmerken
Voor het Schoter is het van belang dat de leerling:
- zich eerst verdiept in het onderwerp (‘denken’), een plan maakt en dan aan de slag gaat (‘doen’).
Instelling
De grondhouding bij het Schoter is dat de leerling:
- eerst denkt voordat hij/zij doet;
- niet snel opgeeft bij een teleurstelling;
- zelfbewust is vanwege kennis over eigen talenten en valkuilen;
- kritisch naar zichzelf en zijn/haar werk kan kijken;
- met kritiek kan omgaan;
- open staat voor tips;
- verantwoordelijkheidsgevoel heeft.
Vaardigheden
Het Schoter vindt het belangrijk dat de leerling:
- goed leert communiceren en (zichzelf) presenteren (zowel mondeling als schriftelijk in het Nederlands en Engels);
- initiatief durft te nemen;
- feedback kan geven en ontvangen;
- kritisch kan en durft te zijn;
- verantwoord keuzes leert maken;
- goed samen kan werken.