Begeleiding

Als leerlingen zich prettig en veilig voelen op school, vergroot de kans op succesvolle leerprestaties.

Leerlingbegeleiding

Wij werken met een systeem van begeleiding waarbij de leerling, de mentor en de ouders nauw samenwerken. De mentor is belangrijk voor uw kind en de schakel tussen leerling, ouders, docenten.

Wij willen dat alle leerlingen het maximale uit zichzelf halen. Ook als daar extra begeleiding voor nodig is. Daarom hanteren wij een dyslexiebeleid voor leerlingen met een officiële dyslexieverklaring. Wij ondernemen actie tegen alle vormen van pesten binnen de school.

Wij bieden extra ondersteuning voor leerlingen die een extra steuntje in de rug kunnen gebruiken: 

Talentbegeleiding en extra uitdaging

Maatwerk

Op Het Schoter vinden we het belangrijk dat iedere leerling de kans krijgt om zich zo goed mogelijk te ontwikkelen. Daarom bieden we maatwerkuren aan.

Wanneer?
Maatwerk vindt vooral plaats op dinsdag in het 2e uur.

Voor wie?
Je komt op uitnodiging van je docent of mentor. Dat betekent dat je extra ondersteuning nodig hebt om jouw resultaten te verbeteren.

Is het verplicht?
Ja, als je wordt uitgenodigd, is aanwezigheid verplicht. Het maatwerkuur is bedoeld om jou te helpen zodat je overgaat naar het volgende leerjaar of je diploma haalt.

Wanneer start het?
De maatwerkuren starten eind september / begin oktober.
Met maatwerk zorgen we ervoor dat jij de begeleiding krijgt die je nodig hebt om succes te behalen!

Decanaat

Wordt het psychologie? Of toch bouwkunde? Of misschien wel logistiek? Wat je later kunt en vooral ook wilt worden, is afhankelijk van een heleboel factoren. Vaak gaat er een heel proces aan vooraf om te ontdekken wat er het best bij je past.

Op Het Schoter wordt veel waarde gehecht aan dit keuzeproces en per leerjaar is er een programma opgesteld in het kader van Loopbaanoriëntatie- en Begeleiding (LOB). LOB bestaat uit twee fasen. In de eerste fase worden leerlingen voorbereid op het maken van een profielkeuze. In de fase die daar op volgt wordt toegewerkt naar de keuze voor een vervolgopleiding.

Alle leerlingen stellen tijdens hun schooltijd een loopbaandossier op. Het loopbaandossier vormt steeds vaker een onderdeel bij de toelating voor een vervolgopleiding en geeft de ontwikkeling weer van de vijf loopbaancompetenties die centraal staan binnen het keuzeproces:

Kwaliteitenreflectie: wie ben ik en wat kan ik?
Motievenreflectie: wat wil ik en wat vind ik belangrijk?
Werkexploratie: welk soort werk past bij mij?
Loopbaansturing: wat wil ik worden?
Netwerken: wie kan mij daarbij helpen?

 

Op Het Schoter is Lotte van Houten de decaan voor de (tweetalige) mavo, havo en het vwo. Zij is bereikbaar voor alle vragen op het gebied van profiel- en studiekeuzes op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag (kamer 306).