Onderwijskundige visie

Met onze visie op leren, die erop gericht is om leerlingen uit te dagen steeds het beste uit zichzelf te halen, sluiten we nadrukkelijk aan bij wat we uit de cognitieve psychologie weten over hoe mensen leren en bij wat aantoonbaar werkt in het onderwijs.

We werken nadrukkelijk ‘evidence informed’. Daar vloeit uit voort dat we leerlingen een rijke kennisbasis meegeven, dat we aandacht besteden aan reflectie op alle niveaus en dat we leerlingen in toenemende mate ruimte geven om bewust eigen keuzes te maken. Onze visie berust op drie onderwijskundige pijlers en is tot stand gekomen door input van het hele team: oog voor kennis verwerven, oog voor reflectie en oog voor autonomie. Hieronder is te lezen hoe wij dat gereflecteerd zien in gedrag.

Wij geloven dat wij met onze aanpak op een positieve wijze bijdragen aan het leren en ontwikkelen van leerlingen en medewerkers.

voor kennis verwerven

voor reflectie

voor autonomie

oog voor kennis verwerven

  • Wij dagen uit om te leren.
  • Wij onderzoeken wat we weten.
  • Wij verbinden bestaande kennis met nieuwe kennis.
  • Wij verbinden leren met het leven.
  • Wij leren van en met elkaar.

oog voor reflectie

  • Wij leren terugkijken op proces en resultaat.
  • Wij leren feedback geven, ontvangen en gebruiken.
  • Wij maken voortgang zichtbaar.
  • Wij leren met vallen en opstaan.
  • Wij vieren successen.

 

oog voor autonomie

  • Wij leren onze eigen ontwikkeling sturen.
  • Wij leren doordachte keuzes te maken.
  • Wij leren onze talenten ontdekken en ontwikkelen.
  • Wij doen recht aan verschillen.
  • Wij leren omgaan met vrijheid en verantwoordelijkheid.