Pedagogische visie

We streven ernaar dat leerlingen zich fijn en veilig voelen op school. Onze pedagogische visie is  tot stand gekomen door input van leerlingen, ouders en medewerkers en is erop gericht om leerlingen te helpen zich te ontwikkelen tot de persoon die zij willen zijn. We vertrekken vanuit een positief mens- en wereldbeeld.

Positieve feedback helpt leerlingen bij het ontwikkelen van intrinsieke motivatie. Een veilig leerklimaat, met vrijheid maar ook met duidelijke grenzen, nodigt leerlingen uit tot uitproberen. Daar vloeit uit voort dat wij niet alleen aandacht hebben voor de leerling als individu, maar altijd ook voor de relatie met anderen op school.

De drie pijlers van onze pedagogische visie zijn dan ook: oog voor jou, oog voor elkaar en oog voor een positief leer- en leefklimaat. Bij deze visie horen praktische bouwstenen; in de afbeeldingen hieronder zie je hoe wij dit vertalen naar gedrag. Bijvoorbeeld: ik heb aandacht voor jou, wij helpen elkaar groeien door samen te werken en wij vieren successen. Deze bouwstenen bepalen onze koers en het gedrag van leerlingen en medewerkers.

voor jou

voor elkaar

voor een positief leer- en leefklimaat

oog voor jou

  • Ik zie en hoor jou.
  • Ik heb aandacht voor jou.
  • Ik ken jou / ik wil jou kennen.
  • Ik accepteer jou zoals je bent.
  • Ik praat met jou in plaats van over jou.

oog voor elkaar

  • Wij groeten elkaar en houden deuren voor elkaar open.
  • Wij zijn behulpzaam en vriendelijk naar elkaar.
  • Wij helpen elkaar groeien door samen te werken.
  • Wij geven elkaar de ruimte om verschillend te zijn.
  • Wij zijn betrokken en dragen bij aan een veilige school.

 

oog voor een positief leer- en leefklimaat

  • Wij benoemen en belonen positief gedrag.
  • Wij vieren successen.
  • Wij geven elkaar feedback op het proces.
  • Wij stellen heldere doelen.
  • Wij doen wat we zeggen.