Welke brugklas past bij jou?
Op Het Schoter kun je eindexamen doen op vwo, havo of mavo. Hoe weet je welke brugklas bij je past? Deze richtingwijzer helpt.
Advies basisschool | Mogelijkheden op Het Schoter |
mavo | – mavo – tweetalig mavo |
mavo/havo | – mavo/havo-stroomklas – tweetalig mavo – tweetalig havo |
havo | – havo – tweetalig havo |
havo/vwo | – havo/vwo-stroomklas – tweetalig havo – tweetalig vwo |
vwo | – vwo – tweetalig vwo |
Kies je voor tweetalig onderwijs (tto)?
Neem dan een kijkje bij de pagina over ons tto-onderwijs. Aan het einde van de tweetalig havo en tweetalig vwo krijg je een IB-certificaat. Voor álle klassen geldt dat je een Cambridge Engels-certificaat kan behalen. Ons tweetalig onderwijs op vwo-, havo-, of mavo-niveau is breed toegankelijk, ook met een gemengd advies.

Vakoverstijgend vwo
Als je voor vwo kiest op Het Schoter, betekent dat uitdagend leren via vakoverstijgend projectonderwijs. Je krijgt dan een grote opdracht waarbij je met een groepje klasgenoten onderzoek doet. Hiermee leer je in de onderbouw al vaardigheden die je straks bij je vervolgstudie nodig hebt.
Veel opdrachten komen van bedrijven, waardoor je meteen ontdekt wat ze doen en hoe ze werken. In de brugklas is de eerste opdracht om nieuwe ideeën te bedenken voor het Teylers Museum, omdat er zogenaamd waardevolle voorwerpen uit het museum zijn gestolen. Zo leer je onderzoeken, samenwerken en presenteren, waardoor je uiteindelijk goed bent voorbereid op een vervolgstudie. Tot en met de derde klas zijn deze projecten een belangrijk onderdeel van het lesprogramma.

Wat is een stroomklas?
Krijg je in groep 8 het gemengde advies mavo/havo of havo/vwo? Op Het Schoter kom je dan in een stroomklas. Daar krijg je uitleg en opdrachten die je uitdagen. Je leert door te oefenen en door te zetten, ook als iets nog lastig is. In de stroomklas kun je twee jaar lang rustig groeien en stromen naar de afdeling waar je het meeste op je plek bent.
In de stroomklas gaan we uit van jouw potentie om je te ontwikkelen naar het niveau waar jij op je sterkst bent. De stroomklas biedt getalenteerde leerlingen met een mengadvies extra kansen. Want we zorgen voor uitdagende lessen die je prikkelen om het beste uit jezelf te halen. In klas 1 en 2 analyseren we niet alleen de resultaten die je behaalt, maar ook je inzet en houding. Zo zorgen we dat je begin klas 3 op de juiste plek zit om uiteindelijk je diploma te halen.

Leerlingen over de stroomklas
Megan zit in een stroomklas en vertelt: “Het gaat heel goed met mijn cijfers. Ik wil graag naar de havo, dat heb ik ook nodig voor wat ik later wil worden”. Ook haar klasgenoot Winoar is vastbesloten de havo te halen: “Ik weet nog niet wat ik later wil worden, maar met havo kan ik meer, denk ik. Momenteel sta ik gemiddeld niet goed genoeg voor de havo en ik moet dus echt aan de bak. Ik zou het jammer vinden als ik het niet haal, maar dan heb ik het in ieder geval geprobeerd.”
Lieke vertelt dat ze voor Het Schoter heeft gekozen, omdat Het Schoter de enige school in Haarlem is met stroomklassen. “Ik vind het een mooie kans en als het niet lukt om naar het vwo te gaan dan is dat niet zo erg. Dan ga ik eerst de havo doen. Ik denk wel dat ik later naar de universiteit wil en daar heb je een vwo-diploma voor nodig. Als ik zo door ga dan mag ik naar het vwo!”
Thijs-Diederik zit bij Lieke in de klas en hij vindt het gemakkelijker dan hij had verwacht. “Je moet het wel echt willen, het is pittig, maar ik had het moeilijker verwacht. Je moet natuurlijk wel altijd je huiswerk maken en je werk goed plannen. De meeste kinderen in mijn klas doen hun best om het te halen en we praten er ook wel over. We zitten allemaal in hetzelfde schuitje.”

Mentor Stan Hoogteijling over de stroomklas
“Mijn collega’s die lesgeven aan mijn klas en ik merken dat deze leerlingen echt een ‘drive’ hebben en dat ze elkaar positief beïnvloeden. Ze zijn echt gemotiveerd. Ze willen heel graag laten zien wat ze kunnen en dat is heel positief voor de dynamiek in mijn klas.”
Om goed te kunnen determineren (bepalen welk niveau het beste past bij een leerling) werkt Het Schoter met RTTI-gemarkeerde toetsen. Toetsopgaven zijn aan te merken als reproductie-opgaven, toepassingsopgaven en opgaven die inzicht toetsen. Een gemaakte RTTI-toets geeft daardoor veel informatie over het denkniveau van leerlingen en ondersteunt het determineringsproces. “RTTI is een nuttig instrument om op een objectieve manier te bepalen of een leerling bijvoorbeeld mavo- dan wel havo-capaciteiten bezit,” aldus Stan.
